Заснована у 1939 році. Розташована за адресою: м. Кривий Ріг,
вул.
Тухачевського, 9
Людина починається, 3 добра
Той невеличкий одноповерховий будиночок на вулиці Глінки, поблизу
центрального міського ринку, відрізнявся від інших хіба що більшою огрядністю.
Директор створеної тут спецшколи для глухих дітей Іларіон Долгов разом з
нечисленним - всього 17 чоловік - колективом намагався з перших же днів
привчити дітей до чистоти і порядку.
Та ще не встигли й звестися на ноги, як почалася війна...
Вона розкидала і вчителів, і вихованців по усіх усюдах. І лише у 1945 році на
території радгоспу "Веселі Терни" знову відкрилася школа для дітей з
вадами слуху. Шести, до того ж - дуже тісних і темних, класних кімнат було
замало, і діти навчались у дві зміни. Домашні завдання виконували і своє
дозвілля проводили в таких же незатишних і холодних кімнатах, розташованих у
невеликій прибудові. Працівники школи на чолі з директором Костянтином Гофом
разом з вихованцями робили все можливе і неможливе для покращення умов життя і
навчання. Своїми силами звели приміщення для бібліотеки і двох класів, гараж,
столярну майстерню. Незважаючи на скрутні умови в інтернаті, дітей з недоліками
слуху із навколишніх сіл все прибувало і прибувало. Протягом кількох років тут
функціонував навіть клас учнів-переростків, які після п'яти класів випускались
вже на працевлаштування. Ті, хто навчався з першого класу, за сім років
здобували освіту, відповідну п'яти класам масової школи. Потім термін навчання
було подовжено до восьми років, але це знову ж таки не відкривало шляху до
середніх спеціальних закладів. І тільки з 1969 року за дозволом Міністерства
освіти України термін навчання подовжився до 9, а згодом - і до 12 років, що
давало учням можливість одержати неповну середню освіту.
Характерним
для тих часів був високий рівень трудового виховання дітей. Хоч за програмою та
навчально-виховними планами педагогів назвати це вихованням дуже важко - це був
просто спосіб життя. Щоб більш-менш нормально вчитися, треба було багато і
постійно працювати - і дорослим, і дітям. Школа мала своє господарство, поле,
город. Діти доглядали коней, кролів, курей, поралися на землі, привозили,
розпилювали й рубали дрова, бо всі приміщення обігрівались пічним опаленням.
Дівчата допомагали готувати їжу, прати і лагодити білизну. Та як важко не було,
колишні випускники згадують ті роки світлими і добрими. їх об'єднувала справжня
дружба, спільні мрії і надії на краще.
Чимало,
як кажуть, води спливло відтоді. Не один десяток випусків відсвятковано. Але й
досі в спецшколі-інтернаті пам'ятають перші кроки закладу, свято зберігають
кращі із започаткованих тоді традицій, примножують їх новими добрими ділами. З
1969 року школа для глухих міститься в колишньому спальному корпусі
розформованої звичайної школи-інтернату в селищі "Піонер". Не скажеш,
що ця 4-поверхова споруда повністю задовольняє своїх мешканців, але ж з тими
давніми умовами не зрівняти. Сьогодні тут живе і навчається близько 140 дітей
віком від шести до шістнадцяти років. Починаючи з підготовчого класу, за десять
років вони здобувають базову середню освіту.
Педагогічний
колектив, в якому 25 вчителів та 25 вихователів, разом з батьками вихованців,
наслідуючи давні традиції, докладають всіх зусиль, щоб дітям було тепло і
затишно, світло, смачно і поживно. Створена хороша матеріальна база та
нормальні житлово-побутові умови. Навчальні кабінети та класи обладнані
необхідними технічними засобами та пристроями. Групові та спальні кімнати,
прикрашені численними квітами та власноруч виконаними гобеленами і вишиванками,
вихованці упорядковують самі - за власним смаком і уподобаннями. У виробничих
майстернях можна опанувати якусь з обраних професій - швачки, тесляра, столяра,
слюсаря. За здоров'ям дітей постійно спостерігають завжди готові прийти на
допомогу кваліфіковані медики.
Класи - їх у школі
п'ятнадцять - формуються залежно від рівня слуху учнів. Відповідно обирається і
методика спілкування з ними. Причому, педагоги і вихователі використовують не
лише свої роками випробувані напрацювання, а й запозичують найкращий досвід інших
споріднених навчальних закладів. .
По-справжньому творчо, виважено, принципово підходять і до різноманітних
рекомендацій та нововведень. Ось, наприклад, в цілому позитивно оцінивши
своєчасність, актуальність і необхідність включення до навчального плану
предмету "Жестова мова", висловили низку критичних зауважень і
слушних пропозицій щодо її удосконалення. А також визначили своє місце в
реалізації цієї програми. Перш за все, вона спонукає вчителів-предметників до
поглиблення власних знань жестової мови. Це обов'язково позитивно вплине і на
якість знань учнів - адже уроки, викладання матеріалу стануть цікавішими,
доступнішими, зрозумілішими для дітей.
Крім того, тут розуміють необхідність введення у програму тем не тільки з
правил дорожнього руху, а й таких, які б навчали дітей уникати небезпечних
ситуацій, правильно поводити себе вдома, на вулиці, в громадських місцях,
запобігати загрози з боку непевних чи криміногенних осіб. Не зайвим було б
також введення теми екологічно-виховного спрямування, відповідно добираючи
жестову лексику до цієї теми.
В школі відпрацьована чітка система виявлення
індивідуальних нахилів та здібностей учнів, які далі розвиваються в
гуртках і через широку мережу занять за інтересами. Здобуті навички і уміння
допомагають їм професійно визначитися після закінчення школи.
Педколектив дбає не лише про міцні знання в обсязі
неповної базової освіти, трудову і соціальну адаптацію своїх вихованців, а й
опікується їхньою подальшою долею. Адже в наш складний час Знайти своє місце в
самостійному житті молодій людині, та ще й з недоліками слуху дуже не просто.
В значній мірі цьому сприяє постійне соціально-побутове орієнтування та
індивідуальна корекційна робота з дітьми. Причому педагоги залучають до неї і
їхніх батьків - для них організоване спеціальне навчання. Поєднання зусиль
школи та сім'ї у формуванні особистості, профорієнтації учнів дає плідні
наслідки.
Близько 12 років триває тісний взаємозв'язок між
школою-інтернатом та Міжрегіональним центром професіональної освіти,
відділенням трудової реабілітації інвалідів. За цей час тут набули професії
токарів, слюсарів, в'язальниць трикотажного одягу, швачок-закрійниць понад 100
вихованців спецшколи. А у 1998 році випускний клас у повному складі поступив і
успішно закінчив це ПТУ. Звичайно, не всі працюють за одержаним фахом - хтось
перейшов у бізнес, хтось поміняв професію. Та жоден не залишився на узбіччі
життя. Чимало випускників продовжили освіту - у столичних технікумі легкої
промисловості, промислово-економічному та коледжі художньо-прикладного
мистецтва, Херсонському медичному училищі, Санкт-Петербургському політехнікумі
тощо.
Майстри виробничого навчання і художники, модельєри і поліграфісти,
зубопротезисти і масажисти - по-справжньому неосяжний діапазон професій, де, як
то кажуть, знайшли себе вихованці школи-інтернату.
Незабаром тут почне роботу центр підготовки старшокласників, які виявили
нахили до фізико-математичних наук, для подальшого навчання у Дніпропетровській
металургійній академії на факультеті сучасних професій. Оволодівши комп'ютером,
поглиблюючи спеціальні знання, багато з них мріють стати програмістами.
Отримавши добру підготовку у шкільних командах міні-футболу, настільного
тенісу, шахів, легкої атлетики, завоювавши найпрестижніші призи у багатьох
обласних змаганнях, найбільш здібні діти стали учасниками параолімпійських
ігор, досягли вагомих результатів і у великому спорті.
Яскравому самовираженню, розквіту дитячих
талантів служить і створений два роки тому театр естради. Цей
синтетичний вид мистецтва об'єднав танцюристів і мелодекламаторів, читців і
гімнастів, і навіть учасників шумового оркестру. Юні аматори самі створюють
фонограми, озвучують свої концерти і вистави, шиють костюми. Саме їх запросили
до участі у святкуванні п'ятирічного ювілею педагогічних читань у Київському
національному педагогічному університеті імені Драгоманова. Та й жодне міське
свято не обходиться без виступів вихованців школи-інтернату.
Четвертий рік тут працює дитяча організація "Добрик Всесвіт".
Критерій членства у ній – добрі справи. Приймають до організації усіх бажаючих –
незалежно від віку. Щоправда, не за окремий добрий вчинок - жити треба за
законами християнської моралі. І не випадково девізом школи-інтернату обрана
стара істина: "Людина починається з добра". Постійне самовиховання,
самовдосконалення визначає життєвий вибір випускників. А їхні вагомі трудові та
творчі здобутки, гучні рекорди - красномовна оцінка повсякденної самовідданої
праці педагогічного колективу.
Та найбільша нагорода для учителів і вихователів
- коли покликані життям, вже знайшовши своє місце у ньому, через відстані і
роки, знов і знов повертаються у цей, що став рідним, дім вже зовсім дорослі
колишні діти. Повертаються, щоб вдячно вклонитися за науку і довготерпіння, за
по-материнськи нескінченну турботу і любов. За добро, завжди зігріватиме їхні
серця...
Немає коментарів:
Дописати коментар